شمارش کروموزومی گونه‌های جنس کهور (Prosopis) در ایران

Authors

  • شهرام پورسیدی
  • وحیده ناظری
Abstract:

اعداد کروموزومی 3 گونه‌ از جنس کهور (Prosopis) ارائه شده است. این گزارش شامل اعداد کروموزومی دو گونه Prosopisfarcta و Prosopis cineraria برای اولین بار از ایران با سطح دیپلوئیدی 2n=28 و اولین گزارش از عدد کروموزومیProsopiskoelziana با سطح دیپلوئیدی و تتراپلوئیدی می‌باشد. کروموزومها از 30 جمعیت از prosopis گسترده در جنوب ایران شمارش شدند.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

شمارش کروموزومی گونه های جنس کهور (prosopis) در ایران

اعداد کروموزومی 3 گونه از جنس کهور (prosopis) ارائه شده است. این گزارش شامل اعداد کروموزومی دو گونه prosopisfarcta و prosopis cineraria برای اولین بار از ایران با سطح دیپلوئیدی 2n=28 و اولین گزارش از عدد کروموزومیprosopiskoelziana با سطح دیپلوئیدی و تتراپلوئیدی می باشد. کروموزومها از 30 جمعیت از prosopis گسترده در جنوب ایران شمارش شدند.

full text

گزارش شمارش کروموزومی جدید برای 5 گونه از جنس Oxytropis در ایران

در این مطالعه، گزارش عدد کروموزومی میتوز برای 4 گونه متعلق به 4 بخش از جنس Oxytropis در ایران شامل O. bicornis از بخش Oxytropis (2n = 2x = 16)؛ O. suavis. از بخش Ortholoma (2n = 2x = (16،O. aucheri  از بخش Eumorpha (2n = 2x = 16) وO. karjaginii  از بخش Janthina (2n = (4x = 32 ارائه شده است. این گزارش اولین مطالعه سیتوژنتیکی بر روی این تاکسون‌ها می‌باشد. تمام گونه های مورد مطالعه (به استثناء O. ...

full text

گزارش شمارش کروموزومی دو گونه انحصاری نادر از جنس Tanacetum در ایران

تحقیق حاضر عدد کروموزومی دو گونه Tanacetum به نام‌های T. stapfianum (Rech. f.) podlech (2 جمعیت) و T. lingulatum (Boiss.) Bornm. (یک جمعیت) را برای اولین بار گزارش می‌کند. این گونه‌ها متعلق به خانواده Asteraceae و جزء گیاهان انحصاری ایران می‌باشند. پارامتر‌های کروموزومی آنها بررسی شد. هر دو گونه دیپلوئید و دارای فرمول کاریوتایپی 18x=2n =2 بودند. ایدیوگرام آنها نیز رسم گردید.

full text

شمارش کروموزومی در برخی گونه های جنس Tripleurospermum Sch. Bip در ایران

در این بررسی تعداد کروموزوم های چهار گونه از جنس Tripleurospermum Sch. Bip متعلق به طایفه Anthemideae  از تیره Asteraceae از ایران گزارش می شود. با توجه به عدد کروموزومی پایه x=9 گزارش شده برای این جنس، نمونه های مورد بررسی شامل گونه‌های دیپلویید و تترا پلویید بود. عدد کروموزومی سه گونه برای اولین بار از ایران گزارش می شود.

full text

شمارش کروموزومی تیره توت (Moraceae) در ایران

شمارش کروموزومی 6 گونه از دو جنس توت (Morus) و انجیر (Ficus) از تیره توت ارائه شده است. برای بعضی از این گونه‌ها عدد کروموزومی منتشر نشده بود. این مجموعه شامل تمام گونه‌های موجود در ایران از شمال تا جنوب می‌باشد.

full text

شمارش کروموزومی جدید از جنس Cousinia (sect. Stenocephalae, Cynaroideae) در ایران

عدد کروموزومی هشت گونه از جنس Cousinia   متعلق به دو بخشه Cynaroideae Bunge و Stenocephalae Bunge  برای اولین بار گزارش می‌گردد. شمارش کروموزومی جدید انجام‌شده برای گونه C. recurvata از بخشه Stenocephalae، گزارش کروموزومی قبلی را اصلاح نموده و نشان می‌دهد که عدد کروموزومی منحصر به فرد در این بخشx = 13  می‌باشد. اعداد کروموزومی گزارش شده در این مقاله در خصوص بخش Cynaroideae در واقع تاییدی بر وجو...

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 9  issue 2

pages  239- 244

publication date 2002-12-22

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023